آموزشگاه زبان میرراستگو

دانشگاه مترجمي بخونم يا آموزش زبان

دانشگاه مترجمي بخونم يا آموزش زبان

 کدومو تو دانشگاه بخونم ؟مترجمي ، ادبيات، يا آموزش زبان؟

امروزه افراد بسیار زیادی از دانش زبان انگلیسی برخوردار هستند و تسلط خوبی به این رشته دارند چراکه به عنوان زبان بین المللی در سراس دنیا شناخته شده است. اما اگر قصد فعالیت های آموزشی پیشرفته و پژوهشی را داشته باشید و زبان انگلیسی را به عنوان یک دانش تخصصی و حرفه ای یاد بگیرید، تحصیلات آکادمیک حرف اول را می زند.

همچنین به دلیل کاربرد زبان انگلیسی در بسیاری از امور، برای بسیاری از افراد در ایران تبدیل به یک فرصت شغلی می‌شود که با استفاده از خلاقیت و مهارت خود می‌توانند، درآمد مناسبی را کسب کنند. بسیاری از افراد با استفاده از کلاس زبان و آموزشگاه‌ها، به یادگیری زبان انگلیسی می‌پردازند و می‌توانند خود را برای مهاجرت آماده کنند و همچنین امور شخصی خود را با استفاده از دانش زبانی خود انجام دهند.

رشته زبان انگلیسی در واقع یکی از زیرشاخه‌های کنکور زبان‌های خارجی است و گرایش‌های متعددی را دارد اما در ایران از نظر ادامه تحصیل و استخدام نیرو کار شرایط بهتری را دارد. دانشجویان این رشته می توانند تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند و بالطبع شرایط استخدام در ادارات و شرکت های خصوصی و دولتی برای افرادی که مسلط به زبان انگلیسی آکادمیک بیشتر خواهد بود.

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید  کدام گرایش زبان انگلیسی از موقعیت بهتری برخوردار است؟ در این مقاله به بررسی گرایش های مختلف زبان انگلیسی می پردازیم تا به شما کمک کنیم بر اساس هدف خود ، گرایش مورد نظر خود را در دانشگاه انتخاب کنید.

معرفی رشته زبان انگلیسی

لازم به ذکر است که رشته های زبان انگلیسی  آکادمیک مناسب افرادی می باشد که قصد پژوهش و مطالعه زبان  در سطوح مختلف زبانی را دارند و یا می خواهند در دانشگاه تدریس کنند و پست های شغلی بهتری را  به عنوان یک کارشناس حرفه ای زبان انگلیسی داشته باشند توصیه می شود تا مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند.

سه گرایش اصلی رشته زبان انگلیسی شامل مترجمی ، آموزش و ادبیات انگلیسی می باشد که در زیر به شرح هر کدام از آنها می پردازیم.

گرایش مترجمی زبان انگلیسی

یکی از پرطرفدارترین رشته های زبان انگلیسی محسوب می شود که تا مقطع دکترا ادامه دارد. هدف  این گرایش  به ترجمه متون تخصصی و عمومی می باشد که دانشجویان این رشته مهارت های لازم را برای ترجمه متون ادبی و غیر ادبی کسب می کنند. علاوه بر این، بر تربیت پژوهشگران ،مترجمان و صاحبنظران و مدرسان در امر ترجمه می پرازد که نقش اصلی و اساسی را در برنامه ریزی درسی در مقاطع تحصیلی مختلف ، تعیین روش و سیاست های ترجمه  نقش به سزایی دارد. برای کسب پروانه دارالترجمه رسمی ، دارا بودن این مدرک الزامی می باشد. . لازم به ذکر است که برای کار مترجمی، لازم است که شما به زبان فارسی خوب مسلط باشید تا متون فارسی را با بهترین نگارش و زیباترین لحن بیان کنید.

گرایش آموزش زبان انگلیسی 

در این نوع از گرایش به شیوه های آموزش و تدریس در رده های سنی مختلف  پرداخته شده است که تا مقطع دکتری نیز ارائه می شود.  یکی از مزیت های اصلی این گرایش این است که دانشجویان مباحثی مانند زبان‌شناسی، نگارش نقد ادبی، روش‌های یادگیری زبان، موانع یادگیری، مشکلات یادگیری و راه حل‌های آن‌ها را فرا می‌گیرند که کیفیت و سطح آموزش را بسیار بالا می‌برند. هدف اصلی گرایش آموزش زبان انگلیسی تربیت مدرسانی است که   با استفاده از دانش نظری و مهارت‌های عملی در فرآیند تدریس روش های اثر بخش و خلاقی را  در امر آموزش در مقاطع مختلف فرا گرفته اند.

دانشجویان این رشته به دلیل اطلاعات عمومی بالا در زمینه‌ی ادبیات زبان انگلیسی، می‌توانند مدرس‌های خوبی برای این زبان باشند و دانش خود را به شاگردان خود منتقل کنند؛ اما برای این شغل لازم است که در دوره‌های تربیت مدرس زبان (دوره  TTC ) که در مؤسسات زبان برگزار می‌شود شرکت کنند دانشجویان، بعد از گذراندن این دوره و قبولی در دمو، مدرک معتبر پایان دوره به شما اعطا می‌شود و در صورت داشتن شایستگی‌های لازم می‌توانید در مؤسسات آموزش زبان انگلیسی، مشغول به کار تدریس شوید.

گرایش زبان و ادبیات انگلیسی

این گرایش همانند دیگر گرایش ها تا مقطع دکتری ارائه می شود. در این نوع گرایش بهتر است از قبل از سطخ زبان خوبی برخوردار باشید چرا که نیازمند به مطالعه و حوصله بیشتری می باشد به دلیل آنکه دانشجویان در این گرایش با متون ادبی سنگین و کلمات غیر مصطلح آشنا خواهند شد. هدف کلی این گرایش شناخت ادبیات غرب و نقد ادبی و همچنین پرورش خلاقیت و قدرت تفکر دانشجویان در درک و تحلیل آثار ادبی  می باشد.

درس‌های گرایش زبان و ادبیات انگلیسی مطالعه آثار ادبی زبان انگلیسی مانند ادبیات دوره قدیم و میانه، دوره رنسانس، دوره بازگشت پادشاهی، دوره رمانتیک، دوره ملکه ویکتوریا، دوران‌های مدرن، پست مدرن و قرن بیستم هستند. متون مختلفی شامل رمان، شعر، نمایشنامه، داستان کوتاه  و سایر اشکال متون انگلیسی، در این گرایش مطالعه می‌شوند. رشته زبان و ادبیات انگلیسی یکی از سه گرایش مجموعه زبان انگلیسی است که در کنار دو گرایش دیگر، یعنی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی، داوطلبان بسیاری را به خود جلب کرده است.

فرصت های شغلی گرایش های زبان انگلیسی

یکی از مواردی که داوطلبان علاقه‌مند به رشته زبان انگلیسی خواهان آگاهی از آن هستند، اطلاع از بازار کار و فرصت‌های شغلی این رشته است که به عنوان معلم، مترجم، کارمند آژانس مسافرتی، راهنمای گردشگری به فعالیت بپردازند و یا به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و مراکز آموزش عالی همکاری نمایند. همچنین همکاری با صدا و سیما و کار در سفارت‌خانه‌ها به عنوان مترجم، همکاری با وزارت خارجه، ترجمه و چاپ کتب به زبان انگلیسی، تدریس در مدارس دولتی و غیر انتفاعی و آموزشگاه‌ها، تأسیس کمپین‌های تبلیغاتی و ترجمه‌ متون ادبی، شعر، نمایش‌نامه، داستان و رمان و… هم از جمله فرصت‌های شغلی این رشته است. دانشجویان این رشته به‌واسطه‌ی اطلاعات و دانش بالایشان، تقریباً در بیشتر فرصت‌های شغلی می‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما برای برخی از شغل‌ها لازم است که دوره‌های جداگانه‌ای را بگذرانند و مهارت‌های خاصی را بیاموزند. در بخش زیر به توضیح جدا گانه و انحصاری هر یک از آنها  پرداخته ایم.

بازار کار و فرصت شغلی در رشته آموزش زبان انگلیسی

بخش قابل توجهی از فعالیت های شغلی فارغ التصیلان این رشته همانطور که از نام این رشته مشخص است مربوط به تدریس و آموزش زبان انگلیسی می باشد.  معلمان با توجه به مقطعی که تدریس می‌کنند، درآمد متفاوتی دارند. تدریس در آموزشگاه، مدارس، دانشگاه و همچنین تأسیس یک آموزشگاه زبان از جمله موقعیت‌های شغلی این رشته است.

تدریس زبان اصلی‌ترین موقعیت شغلی این گرایش است که بسته به مهارت‌های فرد، می‌تواند درآمد نسبتاً خوبی هم داشته باشد. لازم به ذکر است  که شاید امر تدریس در آموزشگاه همواره درآمد بالایی نداشته باشد اما تدریس خصوصی زبان انگلیسی می‌تواند یک منبع درآمد مناسب برای فارغ‌التحصیلان این رشته باشد. . بسیاری از دانشجویان این رشته در صورت تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان می‌توانند در آموزش و پرورش استخدام شوند و یا به کار آموزش زبان در مدارس غیرانتفاعی مشغول شوند. تدریس خصوصی و تدریس در آموزشگاه‌های زبان هم از موقعیت‌های شغلی پیش رو است.

درنظر داشته باشید که بازار کار همیشه خواهان مدرس زبان انگلیسی است  اما به دلیل فراوانی مدرس‌های زبان انگلیسی در ایران، باید به قدری خلاقیت و مهارت‌های تدریس بالایی داشته باشید که بتوانید در این کار موفق‌تر از سایر مدرس‌های زبان انگلیسی باشید.

بازار کار و فرصت شغلی گرایش ادبیات زبان انگلیسی

به دلیل آشنایی با نحوه‌ی نگارش و اطلاعات ادبی بالا و توانایی در تولید متون زیبا و تأثیرگذار، یکی از گزینه‌های پیش رو نویسندگی در زمینه‌های مختلف مثل رمان، داستان، متون خبری، روزنامه‌‍نگاری، تولید محتوا و… برای گرایش ادبیات انگلیسی به شمار می رود.

بازار کار و فرصت شغلی گرایش مترجمی زبان انگلیسی

وزارت امور خارجه به دلیل ارتباط با سایر کشورها اصلی‌ترین مرکز جذب مترجمان انگلیسی است. اگر به تحصیل در این رشته و فعالیت در آن علاقه دارید،  توصیه می شود به هیچ عنوان خود را محدود به دروس دانشگاهی نکنید و سعی کنید حتی پس از فارغ‌التحصیلی نیز به مطالعه و یادگیری خود ادامه دهید. همچنین فعالیت در زمینه ترجمه و تدریس در مراکز خصوصی و دولتی و همچنین تدریس در دانشگاه‌ها در مقاطع بالاتر از جمله زمینه‌های شغلی رشته مترجمی زبان بشمار می‌آیند. حضور در وزارتخانه‌ها، کارخانه‌ها و ادارات به عنوان مترجم برای ارتباط با شرکت‌های خصوصی و دولتی سایر کشورها و همین طور کار در قوه قضاییه و تأسیس یک مرکز ترجمه در صورت دارا بودن شرایط لازم از دیگر فرصت‌های شغلی مترجمی محسوب می‌شوند.

در کل، بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی برای بسیاری از خانم ها  را می‌توان مناسب ارزیابی کرد ناگفته نماند که شغل مترجمی یک شغل خانگی نیز است که مترجمان بدون حضور در محیط کاری و به صورت دورکاری به ترجمه آثار می‌پردازند.

توانایی های لازم برای رشته  زبان انگلیسی

همانطور که می دانید برای ورود به هر رشته دانشگاهی در ابتدا باید به آن علاقه مند باشید اما توجه داشته باشید که علاقه به تنهایی کافی نیست. اصلی ترین نیاز برای ورود به رشته های دانشگاهی زبان انگلیسی توانایی شما در مهارت های اصلی زبان (خوانش، نوشتار، گفتار، شنیدار) بشمار می رود. بهتر است  قبل از ورود به دانشگاه در رشته های انگلیسی به کلاس های آموزشی رفته و مهارت های لازم را تا حدودی کسب کنید تا دانشگاه اولین مرحله آشنایی شما با زبان های خارجی نباشد.

شاید فکر کنید که رشته زبان انگلیسی فقط درباره زبان انگلیسی است، اما به عنوان زبان اصلی، باید به نگارش و قواعد زبان فارسی هم تسلط و اشراف بالایی داشته باشید. آموزش زبان نسبت به کار با متون، هیجان و تنوع بالاتری دارد، اما طبیعتا توانمندی‌های فردی بیشتری می‌طلبد. در زیر به بخشی از توانایی های لازم برای ورود به دانشگاه و موفقیت در گرایش های این رشته قابل ذکر است :

  • صبور بودن در برخورد با زبان‌آموزان
  • دقت بالا و نکته‌سنج بودن
  • پشتکار برای کسب دانش روز درباره روش‌های تدریس زبان
  • مهارت ایجاد ارتباط اجتماعی
  • داشتن مهارت در فنون مختلف تدریس مانند روش دستوری، روش شنیداری، روش فراگیر و روش تک زبانه
  • اعتماد به نفس خوب
  • سخنور بودن و فن بیان قوی
  • توانایی مدیریت
  • مهارت‌های انجام کار گروهی و تیمی
  • مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • آشنایی و علاقه به مسائل روانشناسی و تربیتی

 نا گفته نماند  که در دنیای امروز افراد بیشتر به آموزش آنلاین تمایل دارند، یا اگر بخواهید در بازار کار بین‌المللی زبان انگلیسی نیز فعالیت کنید، باید تا حدودی به دنیای دیجیتال، فناوری، تکنولوژی‌های اینترنتی و کامپیوتری هم علاقه‌مند باشید و پشتکار کافی برای یادگیری آن‌ها به خرج دهید. 

سخن پایانی

 با توجه به موسسه های مختلف زبان در سرار دنیا، می توان به این نکته اشاره کرد که همه می توانند زبان انگلیسی را در موسسه ها یاد بگیرند و مدارک معتبر کسب  کنند اما اگر قصد رقابت با افرادی را دارید که در رشته زبان از سطح علمی بالاتری برخوردار هستند توصیه می شود که دور از  تحصیلات آکادمیک نباشید و فراموش نکنید  قبل از ورود به دانشگاه، باید سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنید چون دروس دانشگاه مانند موسسات زبان نیستند و بر آموزش زبان تمرکز ندارند و شما قرار است به تحلیل، تفسیر و تخصص بر مسائل زبانی بپردازید.

 پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته، فرصت‌های شغلی مختلف و متنوعی پیش روی شما هستند و بر اساس سطح تحصیلات، نوع کار، میزان تلاش و مهارت‌های خودتان، درآمد آن می‌تواند بسیار بالا و راضی‌کننده باشد.

 

 

 

 

مقالات و آموزش‌ها

زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبانهای شناخته شده در جهان به عنوان زبان بین المللی و مشترک ملل می باشد از این رو افراد…

افعال حال ساده انگلیسی (Simple Present Tense) همانطور که می‌دانید فعل در زبان انگلیسی واژه‌ای است که یا نشان‌دهنده حالت و چگونگی وقوع عمل می‌باشد…

فعل در زبان انگلیسی واژه‌ای است که یا نشان‌دهنده حالت و چگونگی وقوع عمل می‌باشد که به آنها افعال حالت یا State Verbs گفته می‌شود و یا عملی…