آموزشگاه زبان میرراستگو

آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو چیست؟

با توجه به مشکلات بوجود آمده بخاطر شرایط کرونایی در جهان ، برگزاری آزمونهایی نظیر IELTS و  TOEFL امکان پذیر نیست. از این رو آزمون معتبری به نام دولینگو (Duolingo)  به صورت آنلاین برگزار می شود. موسسه زبان سپهر سعی دارد تا به تمامی سوالات مربوط به این آزمون در این مقاله به تفصیل و جزییات بپردازد.

آزمون دولینگو چیست؟

یک آزمون معتبر برای سنجش زبان انگلیسی به شمار می رود. این آزمون همانند آزمون ها ی آیلتس و تافل هر چهار مهارت اصلی داوطلبان را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد. مهم ترین و منحصر به فرد ترین  ویژگی این  آزمون نسبت به دیگر آزمون ها برگزاری آن به صورت آنلاین و کامپیوتری می باشد. علاوه بر این، می توان به هزینه آن (49دلار) هم اشاره کرد که مقرون به صرفه تر از آزمون آیلتس می باشد.

تفاوت آزمون دولینگو و آیلتس

 شباهتی که بین این دو آزمون به وضوح به چشم می خورد سنجش چهار مهارت speaking , reading , writing  ,  listening است . اما تفاوت های زیادی برای این دو آزمون وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت ها در چینش و نوع سوالات آزمونها می باشد بدین صورت که سوالات  آزمون آیلتس به صورت استاندارد و انواع مختلف سوالات ، نظیر چهار گزینه ایی ، پاسخ کوتاه و …. می باشد در صورتیکه نحوه سوالات آزمون دولینگو جدید ترین نوع قالب سوالات را در بر میگیرد که به عنوان سوالات تطبیقی نامبرده شده است که سوالات بر اساس توانایی و مهارت هر فرد تغییر خواهد کرد. اگر در آزمون دولینگو سوالی را درست جواب دهید سوال بعدی سخت تر خواهد بود و اگر سوالی را اشتباه جواب دهید سوال بعدی آسانتر خواهد بود. این نوع ساختار و چینش سوالات فقط در این آزمون وجود دارد.  در واقع ، هدف اصلی آزمون دولینگو ارزیابی دقیق تر مهارت های هر فرد می باشد تا بر اساس توانایی و دانش هر فرد در هر چهار مهارت سوالات ارائه می شود .

این آزمون در یک قالب طراحی شده است درحالیکه  آزمون ایلتس به دو فرمت آکادمیک و جنرال برگزار می شود. تفاوت دیگر به زمان برگزاری آزمون ها اشاره دارد. آزمون دولینگو یک ساعت است  اما آزمون ایلتس حدودا سه ساعت و در دو روز مجزا برگزار می شود. مهم ترین تفاوت این دو آزمون هزینه پرداختی آن است که ازمون دولینگو 49 دلار و آزمون ایلتس حدودا 250 دلار محاسبه شده است.

قوانین آزمون دولینگو

 قبل از شروع آزمون باید به این نکته ها و شرایط لازم آزمون توجه کنید:

  1. پاسپورت و شناسنامه اولین اصل این آزمون می باشد.
  2. کامپیوتر یا لپ تاپ باید به وب کم یا دوربین جلو مجهز باشد.
  3. اتاق باید روشن و آرام باشد.
  4. بدلیل اینکه آزمون به صورت آنلاین می باشد از وصل بودن اینترنت خود در حین آزمون اطمینان حاصل فرمایید.
  5. به یاد داشته باشید که حتما صدای کامپیوتر یا لپ تاپ خود را قبل از آزمون چک کنید چرا که داوطلب مجاز به استفاده از هدفون نمی باشد.

ساختار آزمون دولینگو

همانطور که پیشتر در این مقاله ذکر شده است این آزمون همانند دیگر آزمونهای معتبر هر چهار مهارت Listening، Reading، Writing , Speaking  به صورت آنلاین و به مدت حدودا یک ساعت مورد سنجش و ارزیابی قرار می هد. این آزمون شامل سه بخش می باشد که در ذیل به شرح آن می پردازیم.

بخش  اول :  مربوط به قوانین و ضوابط آزمون می باشد که زمان تقریبی این بخش ده دقیقه است. در این بخش نمره ای برای داوطلب ثبت نمی شود.

بخش دوم : مربوط به همان سوالات تطبیقی یا همان Adaptive  می باشد. این همان آزمون اصلی می باشد که سوالات بر اساس  مهارت دواطلب از آسان به سخت تغییر خواهد کرد. هدف اصلی این نوع چینش سوالات برای بررسی  مهارت های خواندن واژگان انگیسی ،تلفظ صحیح لغت ها و نحوه نگارش می باشد. زمان تعیین شده برای این  بخش آزمون بیست و پنج دقیقه می باشد. در بخش بعدی با  انواع سوالات آشنا خواهید شد.

بخش سوم : این بخش به دو قسمت تقسیم می شود که هم به صورت یک مصاحبه ویدیویی  و نمونه ای از نگارش دواطلب مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این بخش باید به تعدادی سوال پاسخ تشریحی داده شود. لازم به ذکر است که نمره ای به این بخش تعلق نخواهد گرفت اما پاسخ داوطلبین به موسسه ای که نمره آزمون دهنده را دریافت می کنند ارسال می شود. قسمت اول این بخش از ازمون به صورت مصاحبه ویدیویی می باشد که از بین دو موضوع به صورت شفاهی به مدت یک تا سه دقیقه پاسخ شفاهی می هد. در قسمت دوم داوطلب موظف است که از بین دو موضوع پاسخ نوشتاری دهد. زمان اختصاص یافته به این بخش ده دقیقه می باشد.

در هر دو قسمت از بخش سوم ، به داوطلب سی ثانیه زمان داده می شود که موضوع را انتخاب کند و به آنها پاسخ دهد.

انواع سوالات آزمون دولینگو

همانطور که قبلا در این مقاله اشاره شده است،آزمون دولینگو چهار مهارت اصلی را مورد سنجش قرار می دهد که در این بخش به انواع نمونه سوالات این آزمون اشاره شده است. این آزمون هشت نوع سوال را شامل می شود که شش تا از این سوال ها به صورت  تطبیقی می باشند و دو سوال بعدی تشریحی و طولانی تر خواهند بود.

همانطور که درنمونه سوال زیر مشاهده می کنید ، متنی کوتاه که نیمه دوم حروف بعضی کلمات خالی می باشد پیش رو داوطلب است که براساس تشخیص املای لغت باید جمله و لغت مورد نظر را کامل کند.

نوع دیگر سوالات آزمون دولینگو  همانطور که دربخش زیر مشاهده می کنید ، انتخاب واژگان انگلیسی می باشد. این بخش به صوررت کتبی و  صوتی است . در بخش اول، داوطلب باید در مدت زمان یک دقیقه واژه های انگلیسی درست را از میان هجده کلمه ارایه شده انتخاب کند.

بخش دوم که به صورت صوتی می باشد. دواطلب باید به مدت نود ثانیه با کلیک بر روی هرکلمه 9 واژه درست انگلیسی را انتخاب کند. هدف از این بخش ارزیابی مهارت گوش دادن (listening )  دواطلب می باشد.

این بخش به صورت لیسنینگ می باشد که داوطلب با کلیک بر هرکدام از فایل های صوتی باید 9 کلمه انگلیسی را انتخاب کنند.

بخش دوم که به صورت شفاهی می باشد. داوطلب با کلیک بر هر کدام از گزینه ها باید بتواند واژه انگلیسی درست را انتخاب کند و تیک کنار هر گزینه  را سبز کند . در این بخش باید 9  گزینه را انتخاب کند. نمونه سوال را در عکس زیر مشاهده می کنید.

بخش بعدی سوال همانطور که در عکس مشاهده می کنید  نه تنها مربوط به مهارت گوش دادن دواطلب می باشد بلکه مهارت نوشتن او را هم مورد سنجش قرار می دهد، بدین صورت که باید به یک جمله انگلیسی گوش داده شود و آن جمله را بنویسند. داوطلب می تواند تا سه بار به فایل صوتی گوش کند.

 در این قسمت از سوال آزمون جمله ای  را که نوشته شده است را  داوطلب باید بخواند و ضبط کند. داوطلب بیست ثانیه فرصت دارد که جمله را با تلفظ صحیح و لهجه و استرس جمله ادا کند. در این بخش هم همانند دیگر بخش ها براساس جواب درست یا غلط داوطلب، جمله طولانی تر یا کوتاه تر می شود.

وحالا نوع دیگر سوالات طولانی تر که مهارت نوشتاری داوطلب را مورد سنجش قرارمی دهند. این بخش آزمون شامل چهار سوال می باشد که داوطلب باید براساس تصویر موجود در آزمون یک یا چند جمله به مدت یک دقیقه بنویسد.

در آخرین سوال این آزمون، داوطلب فرصت دارد به مدت پنج دقیقه 50 تا 100 کلمه مربوط به موضوع ارایه شده بنویسد. همانطور که در تصویر می بینید هدف از این بخش  سنجش مهارت  رایتینگ و ریدینگ شما است.

به خاطر داشته باشید که ممکن است از انواع نمونه سوالات آزمون دولینگو، چند مورد در آزمون وجود داشته باشد .

نحوه نمره دهی آزمون دولینگو

نمره آزمون دولینگو از 10 تا 160 محاسبه می شود و براساس نمره، دواطلبان به پنج گروه سطح بندی می شوند. که در جدول  زیر شرح داده شده است.

 

نمره

سطح CEFR توانایی

10- 55

A1/A2

 

· توانایی درک واژگان و عبارات ابتدایی انگلیسی

· توانایی درک اطلاعات ساده و رساندن مفهوم خود در موقعیت های آشنا

 

60- 85

B1     

· توانایی درک نکات اصلی سخن یا متن ملموس در مورد مطالب روزمره زندگی و کار

· توانایی توضیح در مورد اهداف، تجربیات، نظرات و آرزوها که اغلب با مکث و دست پاچگی همراه است

90- 115 B2

·توانایی بیان اهداف خود حتی در موضوعات ناآشنا

· توانایی درک نکات اصلی سخن و متن انتزاعی و ملموس

· توانایی تعامل نسبتا آسان با افرادی که سطح زبان بالا دارند

 

120- 160 C1/C2

توانایی درک انواع متون و سخنان گفتاری که شامل اصطلاحات تخصصی هم می شود

توانایی درک زبان استعاری، کنایه ای و اصطلاحات عامیانه

توانایی به کار بردن زبان به طور موثر در اکثر موقعیت های اجتماعی، دانشگاهی و حرفه ای

 

 

معادل سازی ازمون آزمون دولینگو با ایلتس  

نمرات آزمون دولینگو و آیلتس در جدول زیر مقایسه شده است.

 

IELTS

Duolingo

5.5

85 -90

6.5

105-110

7

115-120

8

135-140

نتیجه آزمون

این آزمون همانند آزمون های بین المللی دیگر دو سال اعتبار دارد و نتیجه این آزمون بعد از دو روز اعلام می شود. یکی دیگر از ویژگی های این آزمون این است شما می توانید در هر ماه دوبار آزمون دهید.

نکته آخر

برای اطلاع از دانشگاه و موسسات مورد تایید می توانید به وب سایت دولینگو وارد شوید تا اطلاعات لازم را کسب کنید و همچنین محدودیتی برای تعداد گزارش های ارسال شده به دانشگاه و موسسات متعدد وجود ندارد.

مقالات و آموزش‌ها

زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبانهای شناخته شده در جهان به عنوان زبان بین المللی و مشترک ملل می باشد از این رو افراد…

افعال حال ساده انگلیسی (Simple Present Tense) همانطور که می‌دانید فعل در زبان انگلیسی واژه‌ای است که یا نشان‌دهنده حالت و چگونگی وقوع عمل می‌باشد…

فعل در زبان انگلیسی واژه‌ای است که یا نشان‌دهنده حالت و چگونگی وقوع عمل می‌باشد که به آنها افعال حالت یا State Verbs گفته می‌شود و یا عملی…